هیچ کس راز خرده آیینه‌ها را نمی‌داند. این جا و آن جا، روی زمین، کنار دیوار، فرقی ندارد. همه‌شان پخش‌اند. آفتاب صبحگاهی از پنجره به داخل می‌تابد و اتاق را روشن می‌کند. در واقع، خورشید مانند جنگجویی با نیزه‌ی کشنده یک گوشه نشسته است؛ و منتظر؛ تا به هر کسی که حاضر می‌شود سرش را بالا بگیرد حمله کند. اما سلاح او تنها و تنها همان نیزه است. فرقی ندارد برگریزان باشد یا گرمای تابستان؛ نیزه‌ی آفتاب کار خودش را انجام می‌دهد. اما خرده آیینه‌ها هم هستند. آفتاب تنها نیست.
آیینه‌ها بیش‌تر آن که آیینه باشند، کمک دست آفتاب هستند. بیش‌تر از آن که حقایق جهان را آشکار کنند؛ از دروغ‌ها پرده برمی‌دارند.
هر روز، چندین ساعت جلوی آیینه می‌ایستم. موهایم را شانه می‌زنم؛ لباس‌هایم را تحسین و اعضای صورتم را تماشا می‌کنم؛ اما هیچ وقت نمی‌فهمم انسان روبروی آیینه واقعا کیست. آیینه‌ها باطن را نشان نمی‌دهند. وارونه هستند. دروغ می‌گویند و به موقعش، با آفتاب همدست می‌شوند. اگرچه گاهی وقت‌ها برای روشن کردن محیط خوب‌اند. ولی نه همیشه.
الان چند روز است که خرده آیینه‌ها روی زمین پخش‌اند. کسی جمعشان نمی‌کند. کسی رازشان را نمی‌داند. حتی اگر هم بداند؛ چه فایده دارد؟ آن‌ها دروغ می‌گویند. از کجا معلوم رازشان چیز دیگری نباشد؟
هر روز همین اتفاق‌ها تکرار می‌شود: خورشید آشکار می‌کند و آیینه‌ منعکس. خورشید نیزه‌اش را تاب می‌دهد و خرده‌ آیینه‌ها آن را تکثیر می‌کنند. یک نیزه می‌شود چند نیزه. چند نیزه همه جا را روشن می‌کند. دنیا بهتر دیده می‌شود. این دیگر کار خورشید نیست. کار آیینه‌هاست.
هیچ کس راز خرده آیینه‌ها را نمی‌داند. اما شاید هم یک نفر بداند. اگر آن‌ها دروغ می‌گویند، با آفتاب همدست می‌شوند و باطن را نشان نمی‌دهند، در عوض جهان را غرق در روشنایی می‌کنند. کاری می‌کنند ما اطرافمان را بهتر ببینیم. همین هم خوب است. سودمند است. عاقلانه است. همین طور که آیینه‌ها همدست آفتاب‌اند، کمک دست چشمان ما هم هستند. شاید وقتی نور را منعکس می‌کنند دیگر دروغگو نباشند. هر دروغگویی بالاخره بعضی وقت‌ها هم راست می‌گوید. مگر نه؟
خرده آیینه‌ها جهان را نشانمان دادند. بهمان نشان دادند جنبه‌ی مثبت و روی دیگرشان چیست. شاید رازشان این نباشد. شاید اشتباه کرده باشم. اما اگر اشتباه کرده باشم هم زیاد بد نیست. هر چه نباشد راز دیگران را نباید برملا کرد؛ اما ویژگی‌های مثبتشان را باید گفت. مگر نه؟
آفتاب و خرده ‌آیینه‌ها این جا هستند. پس بیاید دقیق‌تر نگاه کنیم.